lees meer

Vlámsko v ČR a SR - květen/červen

 

Dostali jste newsletter v textové podobě bez obrázků? Klikněte zde.
Flanders

Květen & červen 2017
Kurz: Tvorba titulků z nizozemštiny do češtiny, slovenštiny, polštiny a maďarštiny 4. - 8. 9.
Kurz: Tvorba titulků z nizozemštiny do češtiny, slovenštiny, polštiny a maďarštiny 4. - 8. 9.


Tisková zpráva
04 JEV_SEP 2017 - 08 JEV_SEP 2017

Informace o kurzu jsou dostupné pouze v nizozemštině:

Van 4-8 september organiseert de KU Leuven, Campus Brussel, de Taalunie en de Nederlandse ambassade in Tsjechië, Slowakije, Polen en Hongarije een workshop voor het ondertitelen van films naar het Pools, Slowaaks, Hongaars of Tsjechisch. Doel van deze opleidingsweek is kennis overbrengen van ondertitelen uit het Nederlands en zo de kwaliteit van de ondertiteling van oorspronkelijk Nederlandstalige films  in Midden-Europa vergroten.

Er is plaats voor maximaal 24 deelnemers.

De cursus is bedoeld voor:
Universitair docenten Nederlands in Polen, Hongarije, Tsjechië en Slowakije (de universiteit moet een Erasmusovereenkomst met de Faculteit Letteren van KU Leuven hebben) - 12 plaatsen
Freelance vertalers Nederlands-Pools, Nederlands-Tsjechisch, Nederlands-Slowaaks of Nederlands-Hongaars - maximaal 4 plaatsen (met steun van Taalunie)
Studenten – maximaal 10 plaatsen (3 Polen, 2 à 3 Tsjechië en Hongarije, 1 à 2 Slowakije), met steun van Nederlandse ambassades in Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije.

Kandidaten kunnen zich voor 1 mei 2017 aanmelden met het aanmeldformulier: http://taalunieversum.org/algemeen/lees-maar-er-staat-niet-wat-er-wordt-gezegd

Mezinárodní letní škola Divadla Archa 2017 - Pieter De Buysser
Mezinárodní letní škola Divadla Archa 2017 - Pieter De Buysser


Divadlo & tanec
06 JEV_SEP 2017 - 17 JEV_SEP 2017
Praha, Divadlo Archa

Divadlo Archa otevírá Mezinárodní letní školu Divadla v sociálním kontextu.
Jedním z mezinárodních lektorů bude i Vlám Pieter De Buysser.
Výuka probíhá v anglickém jazyce. Detailní informace naleznete na http://www.divadloarcha.cz/en/program-browse/show/mezinarodni-letni-skola-divadla-archa-2017/2017-09-06/744 Přihlášky do 30. dubna 2017.

Svatováclavský hudební festival: Barthold Kuijken & Ewald Demeyere
Svatováclavský hudební festival: Barthold Kuijken & Ewald Demeyere


Hudba
07 JEV_SEP 2017
, Kostel sv. Martina

Vlám Barthold Kuijken (barokní příčná a zobcová flétna) se narodil v roce 1949 do hudební rodiny. U dvou starších bratrů, kteří studovali muziku, se stále více projevoval zájem o starou hudbu a staré historické nástroje. Barthold studoval hru na moderní flétnu na konzervatoři v Brugách a na Královské konzervatoři v Bruselu a v Haagu. Když se i on začal specializovat na interpretaci staré hudby, zvolil si nejprve pro tento účel zobcovou flétnu, ovšem ještě za studií se mu podařilo objevit nádhernou původní barokní flétnu, která se následně stala jeho nejlepší učitelkou. Bartholdovo pátrání po historických hudebních nástrojích v muzeích a soukromých sbírkách, častá spolupráce s různými výrobci fléten, mj. i zobcových, jakož i důkladné studium historických pramenů ze 17. a 18. století mu umožnilo se zaměřit na interpretaci staré hudby s využitím původních hudebních nástrojů. Zároveň však byl s Boehmovou flétnou členem bruselského souboru Musiques Nouvelles, který se soustřeďuje na avantgardní hudbu. Brzy začal hrát se svými bratry Wielandem (viola da gamba a barokní violoncello) a Sigiswaldem (barokní housle a viola da gamba), René Jacobsem (kontratenor), Paulem Dombrechtem (barokní hoboj), Lucy van Daelovou (barokní housle) a rovněž s cembalisty Robertem Kohnenem a Gustavem Leonhardtem. V poslední době spolupracuje také s Bobem van Asperenem a Ewaldem Demeyerem. Mnoho let působil jako barokní flétnista v orchestru Collegium Aureum a nyní jej můžeme slyšet v barokním La Petite Bande, který řídí jeho bratr Sigiswald Kuijken.Barthold Kuijken koncertuje se svým repertoárem po celém světě, který zahrnuje i hudbu z počátku 19. století (doprovázen fortepianistou Lucem Devosem). Nahrával pro různé labely (Sony classical, Harmonia Mundi - BMG, Philips - Seon, Accent, Arcana, Atma, Opus 111). Kromě svých aktivit flétnisty stále častěji vystupuje v roli dirigenta. Jeho badatelská praxe zahrnuje novou anotovanou urtextovou edici J.S. Bachových skladeb pro flétnu (pro Breitkopf & Härtel). Barthold vyučuje barokní flétnu na Královských konzervatořích v Bruselu a v Haagu a často působí jako hostující profesor nebo člen poroty v mezinárodních soutěžích.DISKOGRAFIE: sóla od J.S. a C.P.E. Bacha, Boismortiera, Debussyho, Fischera, Hotteterreho, Telemanna, Vivaldiho, Weisse; dua od Boismortiera, Hotteterreho, W.F. Bacha; suity od skladatelů Couperina, Hotteterreho, Montéclaira; sonáty od Albinoniho, J.S. a C.P.E. Bacha, Bendaa, Blaveta, Boismortiera, Corelliho, Friedrich der Grosseho, Geminianiho, C.H. a J.G. Grauna, Guignona, Händela, Kirnbergera, Leclaira, Locatelliho, Müthela, Plattiho, Quantze, Telemanna, Veraciniho, Vivaldiho; recitálové skladby z 19. století pro flétnu a fortepiano (Hummel, F.X. Mozart, Mendelssohn, Schubert); komorní hudba od J.S., C.P.E. a J.C. Bacha, Boismortiera, Couperina, Debussyho, Dornela, Galuppiho, Geminianiho, Händela, Haydna, Hotteterreho, Janitsche, Mozarta, Rameaua, Telemanna; koncerty od J.S. Bacha, Haydna, Mozarta, Richtera, J. a C. Stamitze, Telemanna, Vivaldiho; v pozici dirigenta: Mozart (Gran Partita), německé barokní koncertní suity (J. L. a J. S. Bach, Telemann, Handel).

Ewald Demeyere (*1974) studoval hudební teorii a hru na cembalo (promoval v roce 1997 pod vedením Jose van Immerseela) na Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium v Antverpách (Belgie). Poté přesídlil do holandského Amsterdamu, aby zde pokračoval u Gustava Leonhardta. Po ukončení studia začal vyučovat na domovské Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium hudební harmonii, kontrapunkt a fugu.
Od roku 1994 je Ewald Demeyere členem orchestru La Petite Bande (Sigiswald Kuijken) a pravidelně hraje i s orchestrem Il Fondamento (Paul Dombrecht). Spolu s bratry Kuijkenovými, Paulem Dombrechtem a Frankem Theunsem se věnuje interpretaci komorní hudby.
Ewald Demeyere získal v roce 2000 cenu Jeugd en Muziek Vlaanderen a stal se také laureátem belgické Stichting Roeping. V témže roce založil soubor De Profundis, který se snaží oživit ústřední roli klávesových nástrojů v barokním ansámblu.
Ewald Demeyere spolupracoval na mnoha nahrávkách. Jeho sólová diskografie zahrnuje Preludia a fugy od Johanna Philippa Kirnbergera (Eufoda), skladby pro cembalo od Johanna Christiana a Wilhelma Friedemanna Bacha (Signum), dále také Inventionen und Sinfonien od Johanna Sebastiana Bacha (Digi Classics) a Eight Keyboard Sonatas od Thomase Arnea (Accent), které byly přijaty kritikou velmi dobře. S Bartholdem Kuijkenem nahrál sonáty J.S. Bacha pro flétnu.

Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáta e moll, BWV 1034 (cca 1726) pro flétnu a basso continuo
Bach (?): Sonáta g moll, BWV 1020 / H 542.5 (před 1763) pro flétnu a obligátní cembalo
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784): Sonáta e moll, BR WFB B 17 (cca 1745) pro flétnu a basso continuo
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788): Sonáta a moll, Wq 132 (1747) pro flétnu sólo
Johann Sebastian Bach: Sonáta h moll, BWV 1030 (cca 1736–1737) pro flétnu a obligátní cembalo

Svatováclavský hudební festival: Barthold Kuijken & Ewald Demeyere
Svatováclavský hudební festival: Barthold Kuijken & Ewald Demeyere


Hudba
08 JEV_SEP 2017
Ostrava, Kostel sv. Jakuba Staršího

Ewald Demeyere (*1974) studoval hudební teorii a hru na cembalo (promoval v roce 1997 pod vedením Jose van Immerseela) na Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium v Antverpách (Belgie). Poté přesídlil do holandského Amsterdamu, aby zde pokračoval u Gustava Leonhardta. Po ukončení studia začal vyučovat na domovské Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium hudební harmonii, kontrapunkt a fugu.
Od roku 1994 je Ewald Demeyere členem orchestru La Petite Bande (Sigiswald Kuijken) a pravidelně hraje i s orchestrem Il Fondamento (Paul Dombrecht). Spolu s bratry Kuijkenovými, Paulem Dombrechtem a Frankem Theunsem se věnuje interpretaci komorní hudby.
Ewald Demeyere získal v roce 2000 cenu Jeugd en Muziek Vlaanderen a stal se také laureátem belgické Stichting Roeping. V témže roce založil soubor De Profundis, který se snaží oživit ústřední roli klávesových nástrojů v barokním ansámblu.
Ewald Demeyere spolupracoval na mnoha nahrávkách. Jeho sólová diskografie zahrnuje Preludia a fugy od Johanna Philippa Kirnbergera (Eufoda), skladby pro cembalo od Johanna Christiana a Wilhelma Friedemanna Bacha (Signum), dále také Inventionen und Sinfonien od Johanna Sebastiana Bacha (Digi Classics) a Eight Keyboard Sonatas od Thomase Arnea (Accent), které byly přijaty kritikou velmi dobře. S Bartholdem Kuijkenem nahrál sonáty J.S. Bacha pro flétnu.

Vlám Barthold Kuijken (barokní příčná a zobcová flétna) se narodil v roce 1949 do hudební rodiny. U dvou starších bratrů, kteří studovali muziku, se stále více projevoval zájem o starou hudbu a staré historické nástroje. Barthold studoval hru na moderní flétnu na konzervatoři v Brugách a na Královské konzervatoři v Bruselu a v Haagu. Když se i on začal specializovat na interpretaci staré hudby, zvolil si nejprve pro tento účel zobcovou flétnu, ovšem ještě za studií se mu podařilo objevit nádhernou původní barokní flétnu, která se následně stala jeho nejlepší učitelkou. Bartholdovo pátrání po historických hudebních nástrojích v muzeích a soukromých sbírkách, častá spolupráce s různými výrobci fléten, mj. i zobcových, jakož i důkladné studium historických pramenů ze 17. a 18. století mu umožnilo se zaměřit na interpretaci staré hudby s využitím původních hudebních nástrojů. Zároveň však byl s Boehmovou flétnou členem bruselského souboru Musiques Nouvelles, který se soustřeďuje na avantgardní hudbu. Brzy začal hrát se svými bratry Wielandem (viola da gamba a barokní violoncello) a Sigiswaldem (barokní housle a viola da gamba), René Jacobsem (kontratenor), Paulem Dombrechtem (barokní hoboj), Lucy van Daelovou (barokní housle) a rovněž s cembalisty Robertem Kohnenem a Gustavem Leonhardtem. V poslední době spolupracuje také s Bobem van Asperenem a Ewaldem Demeyerem. Mnoho let působil jako barokní flétnista v orchestru Collegium Aureum a nyní jej můžeme slyšet v barokním La Petite Bande, který řídí jeho bratr Sigiswald Kuijken.Barthold Kuijken koncertuje se svým repertoárem po celém světě, který zahrnuje i hudbu z počátku 19. století (doprovázen fortepianistou Lucem Devosem). Nahrával pro různé labely (Sony classical, Harmonia Mundi - BMG, Philips - Seon, Accent, Arcana, Atma, Opus 111). Kromě svých aktivit flétnisty stále častěji vystupuje v roli dirigenta. Jeho badatelská praxe zahrnuje novou anotovanou urtextovou edici J.S. Bachových skladeb pro flétnu (pro Breitkopf & Härtel). Barthold vyučuje barokní flétnu na Královských konzervatořích v Bruselu a v Haagu a často působí jako hostující profesor nebo člen poroty v mezinárodních soutěžích.DISKOGRAFIE: sóla od J.S. a C.P.E. Bacha, Boismortiera, Debussyho, Fischera, Hotteterreho, Telemanna, Vivaldiho, Weisse; dua od Boismortiera, Hotteterreho, W.F. Bacha; suity od skladatelů Couperina, Hotteterreho, Montéclaira; sonáty od Albinoniho, J.S. a C.P.E. Bacha, Bendaa, Blaveta, Boismortiera, Corelliho, Friedrich der Grosseho, Geminianiho, C.H. a J.G. Grauna, Guignona, Händela, Kirnbergera, Leclaira, Locatelliho, Müthela, Plattiho, Quantze, Telemanna, Veraciniho, Vivaldiho; recitálové skladby z 19. století pro flétnu a fortepiano (Hummel, F.X. Mozart, Mendelssohn, Schubert); komorní hudba od J.S., C.P.E. a J.C. Bacha, Boismortiera, Couperina, Debussyho, Dornela, Galuppiho, Geminianiho, Händela, Haydna, Hotteterreho, Janitsche, Mozarta, Rameaua, Telemanna; koncerty od J.S. Bacha, Haydna, Mozarta, Richtera, J. a C. Stamitze, Telemanna, Vivaldiho; v pozici dirigenta: Mozart (Gran Partita), německé barokní koncertní suity (J. L. a J. S. Bach, Telemann, Handel).

Program:
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Sonáta e moll, BWV 1034 (cca 1726) pro flétnu a basso continuo
Bach (?): Sonáta g moll, BWV 1020 / H 542.5 (před 1763) pro flétnu a obligátní cembalo
Wilhelm Friedemann Bach (1710–1784): Sonáta e moll, BR WFB B 17 (cca 1745) pro flétnu a basso continuo
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714–1788): Sonáta a moll, Wq 132 (1747) pro flétnu sólo
Johann Sebastian Bach: Sonáta h moll, BWV 1030 (cca 1736–1737) pro flétnu a obligátní cembalo

Mezinárodní varhanní festival Olomouc: Edward de Geest
Mezinárodní varhanní festival Olomouc: Edward de Geest


Hudba
11 JEV_SEP 2017
Olomouc, Olomouc

Edward De Geest, geboren in Lochristi, is een Vlaamse organist. Op 1 oktober 1994 werd Edward De Geest benoemd tot organist-titularis van de Sint-Baafskathedraal van Gent. Vanuit deze schitterende kathedraal, met haar monumentaal Klaisorgel in de bovenkerk en het fraaie Collonorgel in de benedenkerk, werkt hij actief mee aan de bloei van de orgelkunst, enerzijds als liturgisch organist tijdens diverse vieringen en pontificale diensten en anderzijds als concertorganist en stuwende kracht voor de talrijke orgelrecitals van het Gents Orgelcentrum waarbij ook binnen- en buitenlandse gastorganisten optreden. Hij is tevens leider van de historische orgelconcerten van Watervliet.

DOX IN VITRO – seminár & workshop - Philippe Van Meerbeck (VRT)
DOX IN VITRO – seminár & workshop - Philippe Van Meerbeck (VRT)


Film
11 JEV_SEP 2017 - 12 JEV_SEP 2017
Piešťany, Kursalon

Dox in vitro 2017: Prihláste svoj dokumentárny projekt

DOX IN VITRO (dokumentárne projekty v skúmavke), je dvojdňový seminár a workshop, tematicky zameraný na fázu vývoja dokumentárnych projektov. Hlavným partnerom a odborným garantom projektu je European Documentary Network (EDN). Je určený mladým a začínajúcim producentom a tvorcom dokumentárnych filmov zo Slovenska a zo susediacich štátov. EDN poskytne po skončení podujatia vybraným projektom ďalšie možnosti prezentácie projektov na európskych fórach, ktoré spoluorganizuje.

Vybraní účastníci s projektom budú mať možnosť počas celodenného workshopu konzultovať svoje projekty s medzinárodne renomovanými lektormi:
Ove Rishøj Jensen, EDN, Dánsko
Philippe Van Meerbeck, VRT, Flemish Radio- & Television Network, Belgicko
Friedrich Moser, producer, director, script writer of documetnary films, Rakúsko

Uzávierky prihlasovania:
11.8.2017 (s projektom – seminár a workshop)
31.8.2017 (bez projektu – iba seminár)

Viac informácií a prihlasovací formulár: www.cinematik.sk

Organizátori: Cinematik Piešťany, European Documentary Network (EDN), Creative Europe Desk Slovensko

Cinematik Piešťany: Belgicko pod lupou
Cinematik Piešťany: Belgicko pod lupou


Film
12 JEV_SEP 2017 - 17 JEV_SEP 2017
Trnavský kraj, Piešťany

12. Medzinárodný filmový festival Cinematik Piešťany aj tento rok odpremieta výber najlepších európskych filmov uplynulého roka. Aktuálny ročník Cinematiku sa tento rok zameria na belgickú kinematografiu a ponúkne tiež retrospektívu režisérskej dvojice bratov Jeana–Pierra a Luca Dardennovcov.

Desiatka filmov vo výbere sekcie Belgicko pod lupou obrazu súčasnej belgickej kinematografie je rôznorodá. Uvedený bude napríklad thriller Waste Land Pietra Van Heesa. Režisér prináša príbeh nekompromisného detektíva Lea Woesteho riešiaceho zločiny v Bruseli a jeho podsvetí. Pre divákov bude pripravený aj originálny horor zo skautského tábora Welp a nekompromisná dráma o dvoch bratoch, ktorých rozdelí väzenie s názvom D'Ardennen režiséra Robina Pronta.

Warhaus
Warhaus


Hudba
19 JEV_SEP 2017
Bratislava, FUGA

Warhaus je nový hudobný projekt speváka a frontmana belgickej formácie Balthazar. Žánrovo trochu iný, miestami evokujúci Leonarda Cohena či Nicka Cavea v zadymenom bare, stále však s charizmatickým hlasom Maartena Devoldera a jeho výnimočnou schopnosťou napísať skvelú pesničku.

LiveEurope Festival: Warhaus
LiveEurope Festival: Warhaus


Hudba
20 JEV_SEP 2017
Praha, Palác Akropolis

Druhý ročník Liveurope festivalu představí vlámské Warhaus, slovenskou kapelu Bad Karma Boy a další čerstvé evropské projekty.

Program bude probíhat ve Velkém Sále, v Divadelním Baru a na Malé Scéně Paláce Akropolis.

Stanislav Libenský Award 2017 - Jeroen Maes
Stanislav Libenský Award 2017 - Jeroen Maes


Výtvarné umění
22 JEV_SEP 2017 - 20 JEV_NOV 2017
Praha, DOX

Stanislav Libenský Award (založ. 2009) je mezinárodní sklářská soutěžní výstava, která vždy na podzim představuje v Praze ty nejlepší práce absolventů vysokých uměleckých škol z celého světa, kteří ve své závěrečné práci použili sklo. Návštěvníci tak mohou vidět, jakým způsobem se fenomén uměleckého sklářství vyvíjí na mezinárodní úrovni, a to prostřednictvím nastupující sklářské generace. Tato přehlídka je jediná tohoto druhu na světě.

O cenách rozhodne mezinárodní porota, v níž letos zasednou významní odborníci z oboru skla, jako je ředitelka české pobočky aukčního domu Dorotheum Mária Gálová, americká výtvarnice a sochařka Karen LaMonte, lotyšská umělkyně a sklářka Marta Gibiete, vysokoškolský pedagog, historik a teoretik užitého umění a designu Jaroslav Polanecký a umělecký ředitel a jeden ze zakladatelů sklářského centra Glazen Huis ve vlámském Lommelu Jeroen Maes.  

Jeroen Maes se v roce 2007 podílel jako umělecký ředitel na založení progresivního muzea skla Glazen Huis v belgickém Lommelu. Na základě svých teoretických i praktických znalostí starého i moderního sklářství, jeho koncepce a techniky vytvořil 24 rozmanitých výstav, které konfrontují kvalitní moderní umění a design s unikátním historickým dekorativním a užitkovým sklem, s obrazy, šperky, fotografiemi, videem a performancemi. V roce 2012 Jeroen Maes založil na základě iniciativy nadace Charlotty van der Seijs mezinárodní soutěž sklářského umění a designu „International Glass Prize“, která probíhá jednou za tři roky.

Medzinárodný festival Divadelná Nitra: Berlin - Zvizdal
Medzinárodný festival Divadelná Nitra: Berlin - Zvizdal


Divadlo & tanec
25 JEV_SEP 2017 - 26 JEV_SEP 2017
Nitra, Divadlo Andreja Bagara – Štúdio

Černobyľ – tak ďaleko, tak blízko (koncepcia: Bart  Baele, Yves Degryse, Cathy Blisson)

25. september 2017: 21.15 - 22.30 a 26. september 2017: 10.00 - 11.15, 17.00 - 18.15
po predstaveniach 26. 9. diskusia s tvorcami

Žijú sami v oblasti zamorenej radiáciou, kde od výbuchu v černobyľskej jadrovej elektrárni v roku 1986 akoby zastal čas. Namiesto úteku pred ekologickou katastrofou rozhodli sa zostať tam, kde žili ich predkovia, kde je ich zem aj zvieratá. Belgický kolektív BERLIN, ktorý dnes už veľmi starých manželov Nadju a Petra v ukrajinskej dedine Zvizdaľ päť rokov pravidelne navštevoval, prináša v podobe spojenia divadla a filmu dojímavý príbeh o živote na hrane medzi prírodou a civilizáciou, ale tiež o samote, chudobe a napokon aj o láske k domovu.

jazyk: ukrajinský, slovenské a anglické titulky

Evropský den jazyků
Evropský den jazyků


Přednáška - literatura
26 JEV_SEP 2017
Praha, Palác Lucerna

Co víte o jazycích, kterými se mluví v Evropě?
Otestujte si své vědomosti o 16 jazycích v online kvízu, který si pro Vás připravilo Zastoupení Evropské komise, kulturní instituty a velvyslanectví!

Od 23.06. do 26.09.2017 si zde (www.goethe.de/ins/cz/prj/ets/qui/csindex.htm) můžete otestovat své vědomosti.

Po uzávěrce vylosujeme ze správných došlých odpovědí deset vítězů, kteří od nás dostanou knižní poukázku v hodnotě 500 Kč. Vyplňte na konci kvízu všechna políčka a odešlete odpovědi.   26. září se v Lucerně můžete zúčastnit tzv. speak dating (od 15 do 19 hodin)!

Přednášky o vlámském malířství
Přednášky o vlámském malířství


Výtvarné umění
03 JEV_OCT 2017
Praha, Národní galerie, Šternberský palác

3.10., 16:30
Nizozemské umění 15. až 16. století (Markéta Ježková)
Cyklus Od gotiky po secesi
Vstup 120 Kč / 80 Kč

17.10., 16:30
Vlámské malířství 17. století (Jitka Handlová)
Cyklus Od gotiky po secesi
Vstup: 120 Kč / 80 Kč

Mezinárodní festival 4 + 4 dny v pohybu: Berlin - Zvizdal
Mezinárodní festival 4 + 4 dny v pohybu: Berlin - Zvizdal


Divadlo & tanec
06 JEV_OCT 2017 - 14 JEV_OCT 2017
Praha, Divadlo Archa

Multimediální představení Zvizdal (Černobyl – tak daleko, tak blízko) nabízí portrét stařičkého páru, který se po výbuchu černobylské elektrárny odmítl vystěhovat ze zakázané zóny a dodnes zde v naprosté izolovanosti hospodaří na svých pozemcích. Příběh samoty, chudoby, boje o živobytí, ale i odhodlanosti, lásky a naděje.

Mezinárodní festival 4 + 4 dny v pohybu: Nástio Mosquito - Respectable Thief
Mezinárodní festival 4 + 4 dny v pohybu: Nástio Mosquito - Respectable Thief


Představení
06 JEV_OCT 2017 - 14 JEV_OCT 2017
Praha, Divadlo Archa

Multimediální umělec Nástio Mosquito žijící v Gentu zkoumá ve svých performancích nejrůznější stereotypy ovládající západní kulturu, jakož i tradiční pojetí rolí publika a umělce. Představení Respectable Thief (Vážený zloděj) představuje ambiciózní způsob propojení hudby, poezie, videa i textů, jímž Mosquito otevřeně artikuluje své kritické postoje.

Huelgas Ensemble
Huelgas Ensemble


Hudba
10 JEV_OCT 2017
Praha, kostel sv. Šimona a Judy

10.10.2017 - 18:15 - setkání s umělci

Průzračné hlasy členů vlámského vokálního ansámblu Huelgas se proplétají jako jemná vlákna pavučinky polyfonie a bezezbytku tak naplňují výrok neznámého autora, že hudba je jen ozdobou ticha. Z ticha vyrůstá a do ticha se opět ztrácí. Pomíjivá a přesto nezapomenutelná. Neustálý dialog a přitom vždy v harmonickém souzvuku. Světoznámý ansámbl, který se specializuje na sředověkou a renesanční hudbu, se do řady Stará hudba FOK vrací po deseti letech.
Mistrovské Monteverdiho dílo Messa da Cappella však v Praze provede poprvé. Umělecký vedoucí ansámblu Paul van Nevel postavil vedle Monteverdiho tradičně zpracované mše díla několika jeho progresivních předchůdců a vytvořil tak fascinující kontrast dvou kompozičních světů.

CLAUDIO MONTEVERDI: Messa da Cappella
PHILIPPE  DE MONTE: Solingo in selve, Fui preso
NICOLA VINCENTINO: Laura che ‘l verde lauro
CESARE TUDINO D’ATRI: Amor i’ho molti e molt’ anni pianto
GIACHES DE WERT: Mia benigna fortuna
LUCA MARENZIO: Solo e pensoso
HUELGAS ENSEMBLE: Paul van NEVEL - umělecký vedoucí

Bubnování pro Bubny - paměťové vzdělávání - Marjan Verplancke a Simon Schepers
Bubnování pro Bubny - paměťové vzdělávání - Marjan Verplancke a Simon Schepers


Přednáška - literatura
16 JEV_OCT 2017
Praha, Památník Šoa Praha o.p.s.

Z nádraží Bubny byly během druhé světové války vypraveny transporty s deseti tisíci židovskými obyvateli z Prahy do ghett, koncentračních a vyhlazovacích táborů. Po osvobození zažilo nádraží odsun pražských Němců. Toto stigmatizované místo se stane památníkem s moderně pojatou expozicí připomínající složité dějiny dvacátého století, ale také prostorem pro diskusi a kritickou reflexi nedávné minulosti.
Z nádraží Praha-Bubny bylo deportováno na 50 000 českých židů určených k likvidaci. Po tisících procházeli městem, které mlčelo…

Z kasáren Dossin v Mechelenu pocházejících z 18. století bylo v letech 1942 až 1944 transportováno 25.484 židů a 352 Romů. Z Osvětimi-Březinky se jich živých vrátilo sotva 5 %. Kazerne Dossin jsou místem intenzivních vzpomínek. Tamní muzeum se zaměřuje na pronásledování Židů a Romů v Belgii. Do poloviny roku 1942 mohli okupanti v Belgii počítat s často ochotnou spoluprací úřadů. Jak to bylo možné? Co to znamenalo pro oběti a jak reagovaly? Neexistoval žádný odpor? To jsou klíčová témata muzea v Kazerne Dossin. Je to ovšem také muzeum o hromadném násilí.

Vazby mezi těmito dvěma místy jsou zřejmé. Nejen z tohoto důvodu přijedou do Prahy na letošní Bubnování pro Bubny také dva experti z památníku Kazerne Dossin, Marjan Verplancke a Simon Schepers. Vystoupí rovněž na semináři věnovaném paměťovému vzdělávání (bude upřesněno).


Belgické velvyslanectví – Zastoupení vlámské vlády
Valdštejnská 6 - CZ-118 01 Praha 1 - Česká republika
T. +42 02 57 53 24 84 - F. +42 02 57 53 37 99 - www.flanders.cz - Disclaimer
Novinky z oblasti kultury a vědy z Vlámska / / Vydává Vlámské zastoupení v České republice 

Zde můžete změnit svou e-mailovou adresu hier // Nechcete již dostávat náš newsletter? Klikněte zde hier pro odhlášení.